Skip to main content
16 mars, 2021

Vad lärde vi oss från 2020?

16 mars, 2021
År 2020 är nu bakom oss och bokslutet är klart. Det här är ett bra ögonblick att sammanfatta hur vi faktiskt gjorde.

Praktiska konsekvenser

År 2020 var exceptionellt för oss alla och kommer att finnas kvar i historikböckerna. Den globala pandemin har väsentligt förändrat vårt sätt att tänka och agera.

Pandemin har ökat användningen av teknik i kommunikationen kraftigt. Vi brukade flyga till möten för att ta hand om saker ansikte mot ansikte, medan vi nu tar hand om saker online när det är möjligt - och vi har upptäckt att online-möten fungerar. Människor-till-människor-interaktion kan inte ersätta virtuella möten i alla situationer, men vi har öppnat upp vårt tänkande och sätt att göra saker. Det olika sättet att kommunicera är inte nödvändigtvis dåligt. I större skala har pandemin öppnat våra sinnen för platsoberoende arbete och öppnat nya möjligheter för både fritid och boende.

I vår bransch kräver det mesta av vad vi gör en fysisk närvaro. Pandemin har medfört utmaningar när det gäller arbetskraftens rörlighet, förändringar i kraven på byggarbetsplatser och i allmänhet när det gäller renlighet, pauser och andra arrangemang. Hittills finns det inget slut på pandemin, med nya metoder som fortfarande tillämpas och förfinas 2021. Vissa eller alla av dessa förändringar kan så småningom vara den normala praxis.

Trots pandemin har vi skonats från viruset på våra webbplatser. Våra anställda och partners har varit i stort sett friska och byggarbetsplatser har utvecklats enligt schemat. Vi är särskilt tacksamma för detta.

Ekonomiska effekter

Vi har inte helt undgått effekterna av pandemin, eftersom osäkerheten orsakad av koronaviruset har återspeglats i några investeringsbeslut. Vi har dock haft turen att ha landat några utbytesprojekt och vår omsättning ökade med cirka 40% år 2020 från 22,9 miljoner euro till 32,0 miljoner euro.

Företagets storlek har vuxit - inte bara 2020 utan också betydligt varje år under sin relativt korta existens. Antalet anställda ökade med tio nya experter år 2020. Tillväxten har medfört sina egna utmaningar som vanligt. Vi har märkt att företagets verksamhetsmetoder inte alltid är tydliga för nya anställda och vi har vidtagit åtgärder för att dra en mer enhetlig linje. Vad som har varit ett tydligt och effektivt sätt för en liten grupp att fungera kanske inte är lika effektivt som företaget växer. Vi har implementerat olika metoder som är bättre lämpade för att nå våra mål som ett större företag. Detta påverkar vilka metoder som kommer att fortsätta som tidigare, och vilka kommer att behöva förändras så att vi kan vara konkurrenskraftiga i framtiden. Vi har redan tagit oss an denna utmaning hösten 2020, då vi började beskriva företagets processer, verksamhetsmodeller och förtydligande av ansvarsområdena för varje roll. Genom att rita och uppfatta en tydlig bild strävar vi efter att göra ett smidigare och effektivare arbete, och vi hoppas att resultaten av detta arbete också kommer att vara synliga för våra partners i framtiden.

Tack och hejdå till år 2020, trots allt du behandlade oss bra.

Elektroniikkatie 14
90590 Oulu, Finland
+358 20 741 8840

Fakturering

Fakturor skickas företrädesvis som e-faktura. Fakturan ska innehålla anläggningsnummer och littera som referens. Fakturan ska adresseras separat till varje byggarbetsplat.

Vi tillämpar en omvänd avgift på moms vid köp av byggtjänster.

Nätfakturaadress: 003728198741
Operatör: 003721291126 (Maventa)
E-postfakturor: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Pappersfakturor:
Suvic Oy
28198741
PL 100
80020 Kollektor Scan