Skip to main content
10 mars, 2021

Ta en titt på förra årets yrkesmässiga välbefinnande - bättre varje dag

10 mars, 2021
Kommunikation är nyckeln för yrkesmässigt välbefinnande.

I slutet av 2020 genomförde vi en arbetsmiljöundersökning där vi kartlade personalens tankar om ämnen som ledning, arbetsförhållanden och samarbete. Det fanns mycket positivt i svaren, men det fanns också några teman som måste undersökas.

Ett av utvecklingsområdena i undersökningen var fall relaterade till ledning och kommunikation. En tydliggörande av roller och processer är nyckeln till detta och en lösning har redan letats under hösten genom att klargöra projektledningsprocessen. Utgångspunkten för att klargöra processen är att beskriva och modellera ett gemensamt arbetssätt och att definiera den person som ansvarar för genomförandet av ärendet för de olika aspekterna av projektet. Detta undviker dubbelarbete och å andra sidan säkerställer att alla aspekter beaktas och hålls ansvariga.

”Resultatet av undersökningen kom inte som en överraskning. Den snabba tillväxttakten betonar att arbetsbeskrivningarna bör lysas upp, vilket också förenklar och förbättrar introduktionen av nya människor. Denna utmaning har dock identifierats under hösten och förbättringsarbete har gjorts ”, kommenterar Janne Räisänen, byggchef.

Utvecklingen av yrkesmässigt välbefinnande i vardagen kräver investeringar i kommunikation på både individ- och företagsnivå. Detta har blivit ett särskilt viktigt under det senaste året, då antalet distansarbete har ökat betydligt. För att öka kommunikationen har ett företagsomfattande månatligt möte introducerats, där information delas från byggarbetsplatser och kontoret, framgångar och utmaningar diskuteras och företagets situation granskas generellt när det gäller framtida projekt, antal och andra aspekter. Filbanken för de filer som skapades i projektet och projektövervakningssystemet utvecklas, vilket ger sitt eget bidrag till kommunikationsområdet i utvecklingen av projektledning.

”Att förbättra yrkesmässigt välbefinnande är viktigt för oss och även om det fanns mycket bra i svaren på undersökningen, är det också bra att ta reda på var vi behöver förbättra. Vi har fortfarande mycket att lära oss och du måste också omsätta det i praktiken ”, säger VD Juha Tikkakoski. ”Vi är på väg till kontinuerligt lärande. Kontinuerligt lärande håller företaget en flexibel och utvecklande enhet som aktivt strävar efter bättre varje dag ”.

Elektroniikkatie 4
90590 Oulu, Finland
+358 20 741 8840

Fakturering

Skicka helst fakturor till vårt företag som e-fakturor. Fakturan ska åtföljas av arbetsplatsens nummer och littera. Fakturorna ska adresseras separat till varje arbetsplats.

Suvic Oy

Vi tillämpar omvänd betalningsskyldighet vid köp av byggtjänster.

Nätfaktureringsadress: 003728198741
Nätfaktureringsoperatör: 003721291126 (Maventa)
E-postfakturor: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Suvic AB

Nätfaktureringsadress: 5594260944
Nätfaktureringsoperatör: Apix Messaging (APIXSE)
E-postfakturor: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.